• ✔ Gratis verzending vanaf €99,-        ✔ Levertijd: 1-3 dagen        ✔ 30 dagen retourtermijn

✓ Gratis verzending vanaf €99,- 
✓ 30 dagen retourtermijn

The Alcove - part 2
#Trends

The Alcove - part 2

20 december 2021

Een fascinatie voor alles wat donker en sober is

Zelfs vóór covid-19 toesloeg was angst al een dominante emotie, vooral in de levens van jonge mensen. In recente jaren heeft research keer op keer aangetoond dat millennials en mensen uit Gen Z meer last hebben van stress en onrustigheid door verwachtingen vanuit de samenleving, de economische situatie en allerlei ecologische zorgen. Geen wonder dat sommigen van ons een sombere kijk hebben op de toekomst.

Horrorfilms als inspiratie

In plaats van terug te vallen op nostalgie (zoals in The Chamber), alternatieve therapieën (zoals in The Nest) of actief proberen om een betere samenleving te creëren (zoals in The Hub) zal een deel van de samenleving hun angst omarmen en een fascinatie ontwikkelen voor al wat donker en somber is. De meest extreme exponent hiervan zijn de ‘horror’ en ‘gore’ aesthetics. Horror is al twee decennia lang het snelst groeiende filmgenre en dat zien we terug in trends omtrent afschuwelijke schoonheid. 

camera-icon.jpg Print MYSTERIOUS A

De vertaling naar interieurdesign

Toch is het niet allemaal slecht. We mogen dan wel een fascinatie voor horror hebben, veel mensen zien hun angst onder ogen en gaan er op een actieve en positieve manier mee overweg, door bijvoorbeeld bij actiegroepen te gaan.

In interieurdesign kunnen deze angstige gevoelens en de fascinatie voor donkere dingen teruggevonden worden in donkere en ingetogen stijlen. Hier zien we interieurs met veel donkere en zelfs grotachtige kleuren, met een focus op mosachtige groene kleuren.

Een niet-Instagrambaar eindresultaat

Het eindresultaat ziet er een beetje gothic uit. Een beetje architecturaal en afstandelijk, maar toch met een gezellig element. Interessant genoeg zien we hier ook vaak niet-Instagrambare interieurs. In de horeca worden kleuren vaak erg donker en gedesatureerd gemaakt, zodat ze in het echte leven niet teleur stellen. Dat is een reactie op de met kleur verzadigde stijl van foto’s van eetgelegenheden op Instagram.  

camera-icon.jpg Wandobject ABSTRACT PARCHMENT A

Fauteuil BUENO is verkrijgbaar bij onze partner XOOON.

Altijd de beste deals ontvangen?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang 10% korting op je eerstvolgende bestelling!

Wil jij als eerste op de hoogte zijn van onze meest actuele aanbiedingen en laatste trends? Schrijf je dan nu in voor onze nieuwsbrief. Zo mis je geen enkele COCOmaison deal!

Autumn / Winter Magazine 2022

48 pagina's vol met inspiratie om van jouw huis een thuis te maken

Bekijk ons inspiratiemagazine

Wooninspiratie

Op zoek naar een nieuw interieur? Wij helpen je graag!

Ontdek alle inspiratie

Ook interessant...