
The Nest - part 1
Publicatiedatum | 20 december 2021 |
Bewerkt op | 24 december 2021 |
Iets over paddestoelen en intieme pseudo-wetenschap, maar dan niet voor hippies
Deze interpretatie van ‘de grot’ werd geïnspireerd door niemand anders dan Gwyneth Paltrow, actrice en oprichtster van de website ‘Goop’. Paltrow is erin geslaagd haar wereldvreemde en snobistische imago naar een succesvol businessmodel te vertalen. Ze heeft haar vinger op de polsslag van onze samenleving en haar wellness-esthetiek zal de komende jaren nog veel trends inspireren.
Gwyneth Paltrow?
Goop biedt allerlei pseudowetenschappelijke lifestyleproducten aan, zoals bijvoorbeeld een ei in jade. Wat deze producten exact zijn en wat de bedoeling ervan is, wel... Daar mogen jullie zelf eens naar op zoek gaan. Het zijn 'nogal intieme' producten waar wij niet verder op in zullen gaan (en onze geurkaarsen zijn wél 'gewone' kaarsen). Onze decoratie-artikelen volgen dezelfde trend: zachte, ronde en organische vormen, maar dan zónder bijbedoelingen.
Virale alternatieve therapie
Hoe belachelijk deze producten ook mogen lijken, ze gingen stuk voor stuk viraal. Bij elke haatgolf op het internet lacht Gwyneth het laatst. Door mee te spelen in televisieprogramma’s en reclamespotjes, vaak met een ironische toets tussen de lijnen, is ze het toonbeeld geworden van wat het betekent ‘cool’ te zijn. Netflix heeft dit ook gezien en lanceerde daarom Goop Lab, een programma waarin het Goop-team de werking van allerlei alternatieve therapieën voor fysiek en mentaal welzijn testen – inclusief het nemen van paddo’s.
Zachte, ronde vormen door een L.A.-fotofilter
Je mag er van denken wat je wil, dit toont het bestaan van een trend aan die alleen maar zal groeien: mensen willen een intuïtiever kader om over gezondheid te denken, met ‘natuurlijke’ en ‘gezonde’ oplossingen om hun lichaam en geest te verbeteren. De esthetische taal van Goop, met mooie, zachte, ronde en organische vormen en kleuren helpt deze oplossingen te verkopen en zal op zichzelf een trend worden.
Interieurdesign zal inspiratie halen uit de natuur, paddenstoelen en intieme zones, maar het resultaat zal er totaal niet hippie uitzien. Het resultaat wordt door een L.A.-fotofilter gehaald en zal veel glamoureuzer zijn. Alsof het te mooi is om waar te zijn.
Bank FISKARDO is verkrijgbaar bij onze partner XOOON.